FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/10/2019

Ska privat pensionssparande ingå i bodelningen?

Har jag rätt till ex makens privata tjänstepension?

Varit gifta i 5 år

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Privat pensionssparande ska som huvudregel ingå i bodelningen, men det kan finnas undantag då det med hänsyn till makarnas ekonomiska förhållanden i övrigt skulle vara oskäligt om det privata pensionssparandet ingår i bodelningen (10 kap. 3 § äktenskapsbalken).

Notera att det endast är värdet på den privata pensionssparandet den dag då äktenskapsskillnad väcktes som ska ingå i bodelningen, och inte framtida utbetalningar (9 kap. 2 § äktenskapsbalken).

Hoppas du fick svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig om du har fler frågor eller funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Ava SetayeshRådgivare