Ska pengar på konto ingå i bodelning för sambor?

Min dotter har varit sambo med en man i 5år sedan har hon varit hemma med deras två barn han har under tiden sparat en massa pengar på ett eget konto sedan har det blivit separation då tycker han att det jag har spart är mina pengar ,är det sant att det skall vara så ,hon har bara haft mammapenning under tiden,är inte hennes jobb med barnen värt ett dugg

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Den lag som gäller när två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll är Sambolagen (1 § SamboL). I samband med att din dotter och hennes sambo separerat och samboförhållandet tagit slut ska det göras en bodelning om någon av dem begär det. Begäran om bodelning måste ske inom ett år efter att samboförhållandet upphört (8 § SamboL).

Den egendom som ska delas mellan din dotter och hennes sambo i en bodelning är deras samboegendom (8 § SamboL) Samboegendom utgörs av den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget om egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL). Till det gemensamma bohaget hör möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet (6 § SamboL). Däremot räknas inte pengar på konto som sambo egendom och ska inte ingå i bodelningen.

Sammanfattningsvis är det en stor skillnad mellan att vara sambo och att vara gift. I ett äktenskap är allt som utgångspunkt giftorättsgods och ska delas mellan makarna i bodelning vid en skilsmässa. För sambor är det betydligt mindre som ska fördelas i en bodelning. Enligt framställningen enligt ovan är det endast den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget som ska ingå i bodelningen. Tyvärr innebär det att de pengar som din dotters sambo sparat inte ska ingå.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare