FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/11/2019

Ska mina motorcyklar ingå i bodelningen?

Bodelning vid skiljsmässa, vid våran skiljsmässa undrar jag om allt som finns i vårat förhållande ska delas 50-50. Jag är ägare av motorcykel som jag införskaffat före bröllopet och även motorcykel jag införskaffat efter bröllopet, alltså 2 st. Hur ser lagen ut angåeende bodelning i denna fråga. Är det enbart boende som delas? Mig veterligen så blev inga äktenskapsförord inblandat vid bröllopet. Cyklarna är registrerade på mig. Tacksam för svar i dessa kristider.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

All egendom som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7 kap. 1 § äktenskapsbalken). I 7 kap. 2 § äktenskapsbalken beskrivs vad som är enskild egendom:

1. Egendom som p.g.a. äktenskapsförord är enskild,

2. egendom som en make fått i gåva av någon annan än den andra maken med villkoret att egendomen ska vara mottagarens enskilda,

3. egendom som en make har erhållit genom testamente med villkoret att den ska vara mottagarens enskilda,

4. egendom som en make har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren ska vara mottagarens enskilda,

5. egendom som en make erhållit genom förmånstagarförordnande vid livförsäkring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring eller pensionssparande enligt lagen om individuellt pensionssparande som tecknats av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,

6. vad som har trätt i stället för egendom som avses i 1--5, om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild.

I ditt fall utgör motorcyklarna giftorättsgods då de inte faller in under någon ovanstående punkt. Detta innebär att motorcyklarna ska ingå i bodelningen (10 kap 1 § äktenskapsbalken). Värdet av motorcyklarna delas lika emellan er (11 kap 3 § äktenskapsbalken).

Hoppas du fick svar på din fråga. Hör gärna av dig om du har fler frågor eller funderingar!

Ava SetayeshRådgivare