FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/02/2019

Ska min frus arv ingå i bodelningen?

Hej jag och min fru ska skiljas. Hon gick in med en del av sitt arv för att köpa ett fritidshus och sedan tog vi ett gemensamt bolån som vi båda har betalt under åren. Hon vill ha kvar sitt arv och sedan bara dela upp resten när huset säljs. Vad har jag rätt till rent juridiskt i bodelningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om äktenskapsskillnad och bodelning finns i äktenskapsbalken (ÄktB).

Utgångspunkten vid en bodelning är att makarnas giftorättsgods ska ingå (10 kap. 1 § ÄktB). En makes egendom är giftorättsgods om den inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Fritidshuset är som utgångspunkt giftorättsgods vilket innebär att värdet ska delas lika mellan er, oavsett vem som gick in med vad vid köpet. Om däremot din frus arv är enskild egendom har hon ensam rätt till arvet och eventuellt den del i huset som är finansierad av arvet.

Om arvet är enskild egendom

Arvet kan vara enskild egendom, antingen genom att ni har skrivit ett äktenskapsförord om att det ska vara det, eller om hon har ärvt tillgångarna med ett villkor i testamentet om att det ska vara enskild egendom (7 kap. 2 § ÄktB). Huvudregeln om någon köper exempelvis ett hus för pengar som är enskild egendom är att även huset blir enskild egendom. I det här fallet har din fru betalat en del av huset med arvet. För att hennes andel av huset ska bli enskild egendom måste hon dock kunna bevisa att huset är köpt för just de pengarna, hon måste helt enkelt kunna visa på sambandet mellan pengarna och huset. Om hon inte lyckas bevisa det kan huset eventuellt delas vid en bodelning.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis har du rätt till hälften av huset och hälften av hennes arv om hon inte har ärvt tillgångarna som enskild egendom. Om arvet är enskild egendom har hon rätt till arvet själv, och möjligtvis den del i huset som hon finansierat med arvet om hon lyckas bevisa att hon betalat med arvet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare