FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt30/04/2018

Ska min arbetsinkomst som är intjänad i utlandet beskattas i Sverige?

Hej!

Jag jobbar som pilot i Azerbadjan. Jag har ett kontrakt med flygbolaget och är inte anställd hos dem. De betalar ut min lön till mig utan att dra av någon skatt då jag inte anses vara bosatt i Azerbadjan.

Jag är sällan i Sverige men har inte flyttat ut formellt. Jag uppfyller 1 årsregeln och är ej i Sverige mer än 72 dagar per år.

Hur gör jag detta på bästa sätt? Måste jag deklarera min inkomst och skatta den i Sverige fastän jag nästan aldrig är där?

Hur gör man smartast skattemässigt så att jag inte bryter några lagar?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga och regleringen på området

Jag förstår din fråga som så att funderar kring vart du blir skattskyldig för din inkomst som du intjänat i utlandet.

Till att börja med regleras dessa frågor genom inkomstskattelagen (IL) men också genom ett särskilt skatteavtal mellan Sverige och Azerbajdzjan, vilket du hittar här.

Din arbetsinkomst som du intjänat under jobb i utlandet kan i vissa fall bli beskattad i Sverige. Detta beror på om du är obegränsat eller begränsat skattskyldig i Sverige, dels på bestämmelser i skatteavtalet mellan Sverige och Azerbajdzjan. Det finns även fall där din inkomst trots detta kan bli undantagen från beskattning i Sverige.

Obegränsat skattskyldig

Du blir obegränsat skattskyldig i Sverige om:
* du är bosatt i Sverige,
* stadigvarande vistas i Sverige, eller
* du har väsentlig anknytning till Sverige och tidigare har varit bosatt här.
(3 kap. 3 § IL).

Trots att du sällan är i Sverige så har du inte flyttat ut formellt sett och mest troligtvis skulle du i vart fall uppfylla kravet på väsentlig anknytning till Sverige. I och med detta är du troligtvis obegränsat skattskyldig för din inkomst. Detta innebär att du ska betala skatt i Sverige för samtliga inkomster, oavsett vilket land det härrör från. Trots detta kan skatteavtalet mellan Sverige och Azerbajdzjan reglera annat, varför jag rekommenderar dig att gå in och läsa dessa överenskommelser.

Ettårsregeln

För att ettårsregeln ska bli tillämplig så förutsätts:
* vistelse och anställning på minst ett år i ett och samma land,
* att det inte rör sig om anställning hos svenska staten eller svensk kommun, och
* att det inte finns krav på beskattning i verksamhetslandet (dvs. i Azerbajdzjan) som framgår av lagstiftning, administrativ praxis eller avtal.
(3 kap. 9 § IL).

Av din fråga framgår inte riktigt vart du är anställd vilket gör det svårt för mig att avgöra om du uppfyller ettårsregeln eller inte.

Om du är osäker så rekommenderar jag dig att ta vidare kontakt med Skatteverket för att få korrekta svar som klargör frågan om du blir undantagen från beskattning i Sverige eller inte.

Hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har fler funderingar så är du välkommen att ställa dessa frågor!

Med vänlig hälsning,

Linn ÖstmanRådgivare