Ska man underrätta hyresvärd om dubbelt boende?

Hej!

Frågade tidigare om jag man bor i en bostad, hyreslägenhet och vill bo under veckorna på annan ort, närmare arbetsplatsen, kan jag fortfarande vara skriven på orten där jag hyr lägenheten och hyra en mindre i andra hand på arbetsorten? Beror på att jag har vuxna barn som behöver bostaden på orten där jag (och de) är folkbokförda.

Fick jättebra svar men har en tilläggsfråga: kan hyresvärden säga upp mig från lägenheten på orten där jag är folkbokförd (dvs inte orten där jag jobbar) med hänvisning till att jag hyr en bostad i andra hand på annan ort? Är jag skyldig att berätta för hyresvärden om det?

Lawline svarar

Hej igen! Du undrar alltså huruvida du behöver underrätta hyresvärden om ditt famtida dubbla boende samt om hyresvärden kan säga upp ditt hyresavtal på grund av detta.

12 kap jordabalken

Hyresvärden kan vara berättigad att säga upp ett hyresavtal i förtid på grund av de förverkandegrunder som listas i 12:42 JB.

Där finns bland annat förbud mot andrahandsuthyrning som sker utan hyresvärdens samtycke samt mot att sätta annan i sitt ställe (12:42 p.3 JB). Eftersom du planerar att fortsätta bo i hyresrätten och inte "överlåter" den till dina barn anser jag dock inte att en sådan överlåtelse föreligger.

Hyresvärdens villkor

Hyresvärdar kan ha olika (avtalsrättsliga) villkor för boende i fastigheten. För en studentbostad är det till exempel ett krav att man studerar. Vissa hyresvärdar godkänner inte dubbelt boende. Om villkoren inte uppfylls kan det sannolikt resultera i uppsägning av avtalet.

Slutsats

Eftersom jag inte vet vad just din hyresvärd har för villkor rekommenderar jag att du kontaktar hyresvärden och förklarar situationen. Det viktigaste för hyresvärden är ju förmodligen att din ekonomi inte påverkas så att du inte kan betala hyran!

Hoppas att du fått svar på din fråga och återkom gärna vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Viktoria Silfverplatz Rådgivare