FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/01/2019

Ska man dra av enskild egendom som förbrukats vid bodelning?

En fråga..

Min man får ett arv som är hans "enskilda egendom". Men han gör slut på pengarna innan han dör. Så det finns inget utav arvet kvar.

Hur räknar man då vid ett dödsfall? Eftersom han har gjort slut på pengarna, så finns det ju inget kvar av pengarna som är enskild egendom. Han har levt och rest upp alla pengar.

Man kan väl inte dra av något som inte finns eller??

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Då din fråga rör bodelning mellan makar kikar vi närmare på äktenskapsbalken (ÄktB).

Ingenting ska dras av

I en bodelning, dvs. när makarnas egendom fördelas mellan dem vid ett äktenskaps upplösande, ska endast makarnas giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB).

Giftorättsgods är sådan egendom som inte är enskild, i det här fallet allt din make äger förutom arvet (7 kap. 1 § ÄktB).

Din makes enskilda egendom hade således aldrig ingått i en bodelning från första början. Det är ingenting som ska dras av. De pengarna ingår helt enkelt inte alls när man kollar på vad som ska fördelas er emellan.

I det fall din man inte har några pengar från arvet kvar är fallet ännu enklare. Då har han ingen enskild egendom kvar och all egendom som inte är enskild ska således ingå i bodelningen. Ni behöver inte tänka på att dra av någonting.

Slutsats

Du har helt rätt i din frågeställning. Ingenting ska dras av.

Hoppas att du fick svar på din fundering!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare