FrågaAVTALSRÄTTGåva29/09/2021

Ska man betala skatt för en lägenhet man fått i gåva från utlandet?

Hej. Jag är polsk och icke svensk medborgare. Jag har bott, tjänat och betalat skatt i Sverige sedan flera år och genom det har jag inte betalat skatt i Polen i flera år. Jag ska få en lägenhet i Polen som en gåva från mina föräldrar som bor i Polen. Enl polskt lag behöver jag inte betala skatt om jag registrerar gåva i polsk skatteverket. Hur är det då i Sverige. Måste jag också registrera gåvan här? Behöver jag betala skatt? Mvh

Lawline svarar

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om 1) man måste registrera en fastighet man fått i gåva och 2) Om man betalar skatt på den.

Den Svenska gåvoskatten är avskaffad, således betalar du ingen skatt på lägenheten du får i Gåva (8 kap 2 § inkomstskattelagen). Det finns inte heller bestämmelser om att du måste registrera en lägenheten som du fått i gåva i utlandet. Hade lägenheten varit belägen i Sverige hade du varit tvungen att ansöka om lagfart här, men i och med att den är belägen i Polen föreligger inte ens sådan skyldighet enligt Svensk rätt.

Dock i händelse av att du i framtiden säljer lägenheten så kan skattekonsekvenser komma upp. Då kan det bli att du blir skatteskyldig för vinsten i Sverige eller Polen beroende på hur ländernas inbördes skatteavtal är format.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare