Ska make betala räkningar åt maka som har gått bort?

Hej, Jag undrar om jag är skyldig att betala min bortgånga frus räkningar som kommer hem i hennes namn. Vi hade ett äktenskapsord som särskillde våra ekonomier helt och hållet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

I bodelningen som görs när ett äktenskap tar slut får varje make först avräkna sina skulder innan makarna ska lägga ihop återstående delen av giftorättsgodset för att dela lika mellan dem. Är skulderna större än giftorättsgodset så blir följden att inga pengar kan tillföras bodelningen från den maken. När du uttalar att er egendom särskilts genom testamente så antar jag att du menar att egendomen är enskild egendom?  Är detta fallet så kommer dessa medel inte ingå i en bodelning då enskild egendom genom testamente är undantagen från bodelningen. Du är, oavsett om er egendom är enskild eller ej, inte skyldig att betala din bortgångna frus räkningar (11 kap, 2§ Äktenskapsbalken). Det är dödsboet som ansvarar för skulderna. Är räkningarna för stora för att täckas av pengarna i dödsboet är det dödsboet som går med minus, inte du.

För mer information hittar du Äktenskapsbalken https://lagen.nu/1987:230

Vänligen,

Sanna LarssonRådgivare