Ska lägenhet som en sambo äger delas lika vid bodelning?

Min pappa och hans sambo har levat tillsammans i 12 år. Hon köpte bostaden eftersom han hade en skuld, nu skal dom inte bo ihop längre och dom har sålt huset. Hon vill inte dela vinsten och menar att det är hennes eftersom huset står på henne. Kan det bli så? Min pappa har betalt det mesta eftersom hans inkomst har varit mycke större. Skal som inte dela detta 50/50?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett samboförhållande tar slut ska man göra en bodelning där samboegendom ska ingå (8 § sambolagen). En bostad som är köpt för gemensam användning är samboegendom och ska alltså delas (3 § sambolagen). Köptes lägenheten med syftet att de skulle bo i den tillsammans ska den alltså delas även om det bara är en av samborna som står på lägenheten. Det stämmer alltså mycket riktigt som du säger, den ska delas lika under förutsättningen att din pappa och hans sambo inte avtalat om annat i ett samboavtal (9 § sambolagen).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Mikaela DahlRådgivare