FrågaFAMILJERÄTTBodelning05/09/2018

Räknas köp under betänktetiden vid äktenskapsskillnad med i bodelningen?

Skaĺl handpenning för köpet av bostadsrätt under betänketiden med i bodelningen? Min fru och jag skall gå skilda vägar och hon lämnade i slutet av Januari in en ansökan om äktenskapsskillnad till tingsrätten. Därav 6 månaders betänketid då vi har små barn. Dom från tingsrätten har inte fallit än. I maj i år så köpte hon en bostadsrätt och har erlagt en handpenning. Min fråga är om handpenningen på bostadsrätten skall med i bodelningen eller inte?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler vid äktenskapsskillnad finns i äktenskapsbalken (ÄktB). Vid äktenskapsskillnad talar man om en kritisk tidpunkt som syftar på dagen då ansökan om äktenskapsskillnad inkommer till tingsrätten (9 kap. 2 § ÄktB). I ert fall är den kritiska tidpunkten därför i slutet på januari då din fru lämnade in ansökan.

Den kritiska tidpunkten får betydelse för vad som ska räknas in i och lämnas utanför bodelningen. Egendom som var och en av er köper efter den kritiska tidpunkten, samt skulder som ni skaffar efter den kritiska tidpunkten lämnas utanför bodelningen.

Handpenningen som hon betalade i maj för sin bostadsrätt ska alltså lämnas utanför bodelningen eftersom det är en betalning efter er kritiska tidpunkt (januari). Att ni har små barn och därav betänketid och att skilsmässan inte är fullföljd spelar ingen roll för bedömningen av vad som ska räknas med och inte i bodelningen.

Sammanfattningsvis ska alltså era respektive köp och skulder efter det att ansökan lämnades in lämnas utanför bodelningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare