Ska jag samtycka till husförsäljning innan bodelning?

Brådskande fråga! Vi är sambos och ska sälja vår gemensamma villa som vi införskaffat för gemensamt bruk, vi har bott där i 15 år och vi båda står på lånen, men min sambo står som ägare. Vi har inget samboavtal skrivet och vid försäljning har kjag väl rätt till hälften av vinsten?

Nu till min fråga- nu vill han att jag skriver på ett samtycke som mäklaren sänt att han får sälja bostaden och "ansöka om inteckning i och pantsätta ovan nämnda egendom".

Bör jag skriva på detta innan vi skrivit avtal om bodelning?snälla svara snabbt hur jag ska gå tillväga

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Då ni har införskaffat villan tillsammans utgör den samboegendom (3 § sambolagen). Det innebär att den ingår i er bodelning, och att du har rätt till hälften av dess värde (8 § sambolagen). Om den säljs har du dessutom rätt till en del av köpesumman, då den är ett sk. surrogat för huset.

I din fråga skriver du att din sambo har bett om samtycke för att få sälja och inteckna ert hus. Det måste han göra, då den gemensamma bostaden inte får säljas eller intecknas utan samtycke (23 § sambolagen). Då bodelningen ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena då samboförhållandet upphörde är din rätt till huset redan säkrad. Om ert samboförhållande ännu inte har upphört skulle din sambo istället kunna skuldsätta sig med huset som säkerhet, och därigenom säkerställa att din andel av en framtida bodelning skulle bli mindre (13 § sambolagen).

Ifall ert samboförhållande redan har upphört kan du ge samtycke till försäljning utan att bodelningen riskerar att påverkas.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare