Ska jag betala skatt vid exekutiv försäljning av bostad?

Hej!

Om min lägenhet säljs av kronofogden på utmätning är jag då skyldig att betala skatt på eventuell vinst? Pengarna vid försäljning har ej gått till mig. Om jag måste betala skatt får jag då räkna kronofogdens kostnader som försäljningsarvode?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När egendom utmäts för att säljas exekutivt kvarstår fortfarande äganderätten hos gäldenären och Kronofogden tar alltså inte över äganderätten för egendomen. När en privatbostad avyttras ska skatt betalas på kapitalvinsten (41 kap. 2 § inkomstskattelagen). En försäljning av en tillgång utgör en avyttring (44 kap. 3 § inkomstskattelagen). Vinst för avyttring av egendom utgör en skattepliktig inkomst, trots att försäljningen sker mot ägarens vilja som vid exekutiv auktion.

De förrättningsavgifter hos Kronofogden som uppkommer vid exekutiv försäljning ska betalas från köpeskillingen vid försäljningen och Kronofogden ska alltså räkna med dessa kostnader i bedömningen av om en utmätning kan göras (4 kap. 3 § utsökningsbalken, 17 kap. 7 § utsökningsbalken).

Det är alltså du som kommer att betala skatt på en eventuell kapitalvinst och Kronofogdens kostnader för försäljningen kommer att betalas ur köpeskillingen i första hand.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Clara DanelidRådgivare