FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt08/09/2018

Ska jag betala skatt på det jag får i en bodelning?

Skatt vid bodelning. Spelar det någon roll om en person äger 100% eller om m a n äger 50% var? Gäller lika vid bodelning av stuga?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det ska betalas någon skatt på sådant för förvärvas genom en bodelning, och om vem som äger vad har någon betydelse. Sedan uppfattar jag det så att du undrar vad som gäller för makarnas egendom generellt, men även specifikt gällande en stuga.

Reglerna om inkomstskatt hittar du i Inkomstskattelagen (IL).

Inkomstskattesystemet i Sverige går ut på att vi betalar skatt på olika typer av inkomster vi har. Skatt på lön och förmåner samt kapitalvinst vid försäljning är några exempel på inkomster som ska beskattas. Att förvärva någonting genom bodelning är dock undantaget från inkomstskatt i Sverige (IL 8:2). Om vi tar stugan som exempel så har det alltså ingen skattemässig betydelse vem av makarna som äger stugan, eller om de äger den tillsammans. Om stugan är giftorättsgods ska stugans värde delas lika mellan makarna, men även om det skulle vara så att någon av makarna gör en vinst på bodelningen så ska denna alltså inte beskattas. Det är först när stugan ska säljas som skatt på en eventuell vinst ska betalas. Detsamma gäller även all annan egendom i bodelningen.

Kort sagt så är förvärv genom bodelning helt skattefritt.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Natalie AccordRådgivare