FrågaSKATTERÄTTArvsskatt27/12/2017

Ska jag betala in skatt på arv?

Hej Lawline

Min far har gått bort och efterlämnat ett arv, min syster har fått fullmakt som hon har lämnad över till banken.

Banken har vidarebefordrat ärendet, nu väntar vi på utbetalningen för mig och min syster, min fråga är om det finns skatt på nämnd utbetalning som vi ska redovisa och betala in till skatteverket på pengarna? Vad gäller ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vi vill börja med att beklaga sorgen!

Vidare till din fråga, arvsskatten slopades från och med den 1 januari 2005. Detta innebär att för dödsbon efter person från och med 1 januari 2005 så betalar man ingen arvsskatt när man får ett arv.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare