Ska jag betala en bot jag fått i Danmark?

Hej,

Jag och en vän åkte igår tunnelbana i Köpenhamn utan att betala, det var ett misstag, och åkte fast av en kontrollant med en bot på DDK 750 per person.

Bör vi betala boten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag måste först och främst reservera mig för att din fråga rör dansk rätt, vilket jag inte är helt inläst på. Jag utgår dock från att reglerna är ungefär desamma som i Sverige.

När det gäller svensk rätt är du själv ansvarig för att ha en giltig biljett när du kliver på någon typ av kollektivt färdmedel. Kan du inte uppvisa en giltig biljett vid en kontroll har företaget rätt att kräva dig på betalning, du får en bot.

Som jag förstod dig hade ni inte någon giltig biljett när ni åkte tunnelbana i Köpenhamn. Eftersom jag utgår från att det även i Danmark är ditt ansvar som passagerare att ha en giltig biljett vid påstigning är det ditt ansvar att betala.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Maya HempelRådgivare