FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt31/10/2022

Ska jag be om offentlig försvarare vid misstanke om penningtvätt?

Jag har blivit kallad till förhör av polisen för misstänkt av penningtvätt. Jag kommer inte ens ihåg vad jag har gjort. Ska jag be om en offentlig försvarare? Det har gått 2 år liksom varför tog det en så lång tid för ett förhör.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Misstanke om penningtvätt är ett brott för vilken du i regel bör ha möjlighet till att erhålla en offentlig försvarare. Detta är något jag starkt rekommendererar att du ber om. Särskilt eftersom det har gått en tid och du, som du själv säger, inte kommer ihåg vad du har gjort.

Angående att det gått två år så kan handledningstiden tyvärr vara långsam och det är därför som det dragit ut på tiden. Det är tyvärr alltför vanligt att det tar lång tid.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare