Ska hyresvärden reparera tvättmaskin och torktumlare i en hyresrätt?

Hej!

Det är så att en vän till mig hyr bostad av en privat hyresvärd. Nu är det så att både tvättmaskin och torktumlare har gått sönder. Det finns ingen närliggande tvättstuga/tvättmöjligheter att tillgå. Hyresvärden menar ändå på att det är upp till personen som hyr att införskaffa tvättmaskin och torktumlare. Stämmer det eller att min vän rätt att kräva att hyresvärden ordnar det?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller om tvättmaskinen och torktumlaren inte fungerar i en hyresrätt?

I hyresavtalet ska det framgå vilka villkor som gäller vid uthyrningen av hyresbostaden. Om det finns inskrivet i avtalet att hyresbostaden ska ha en fungerande tvättmaskin och torktumlare ska hyresvärden se till att åtgärda ett eventuellt fel som har uppkommit.

12 kap. jordabalken (hyreslagen) ställer krav på att det ska finnas en anordning för hushållstvätt i närheten av fastigheten om det inte är reglerat i hyresavtalet (12 kap. 18 a § sjunde stycket JB). Hyreslagen är tvingande till hyresgästens förmån och ska skydda hyresgästen (12 kap. 1 § femte stycket JB).

I fall hyresvärden vägrar att åtgärda felet finns det en möjlighet att begära hyresnedsättning eftersom bostaden är i bristfälligt skick. Det finns också en möjlighet att kontakta hyresnämnden som kan meddela ett åtgärdsföreläggande (12 kap. 11 § JB). Det innebär att hyresnämnden ger hyresvärden en viss tid att reparera det skadade föremålet. Om hyresvärden inte följer åtgärdsföreläggande kan han eller hon bli tvungen att betala vite (pengar) till staten. Mer information om hur ansökan till hyresnämnden går till finns här.

Sammanfattning

Hyresvärden ska åtgärda problemet med tvättmaskinen och torktumlaren eller anordna en tvättstuga i närheten av bostaden. Om hyresvärden vägrar att åtgärda felet kan din vän begära hyresnedsättning eller ta kontakt med hyresnämnden som kan meddela ett åtgärdsföreläggande.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Tina HashemRådgivare