Ska hyresgästen eller hyresvärden stå för skador i lägenhet?

Hej! Jag hyr i första hand en studentlägenhet och har studentförsäkring via ett försäkringsbolag. Min fråga är: Om lägenheten skulle brinna upp eller om vattenskada skulle råka ske kommer jag då behöva betala eller är det hyresvärden som står för detta? Läste något om en ny lag att hyresvärden ska ordna ny bostad om den nuvarande brinner upp eller liknande, stämmer detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om vem som ska stå för kostnaden om en större olycka inträffat i en hyreslägenhet, så som brand eller en större vattenskada.

Hyresgästens och hyresvärdens ansvar

Under hyrestiden ska hyresvärden hålla lägenheten i bra skick så att den är fullt brukbar för avsett ändamål. Hyresvärden ansvarar således för att säkerställa en godtagbar standard. (12 kap. 15 och 9 §§ JB). Hyresgästen ska även under hyrestiden väl vårda lägenheten och ersätta skada som uppkommer genom hans eller hennes vållande eller vårdslöshet. För brandskada, som hyresgästen inte själv har vållat, är hyresgästen endast ansvarig för om personen har brustit i omsorg och tillsyn som denne bort iakttaga (12 kap. 24 § JB).

Ny lag som skyddar hyresgästen

Jag tolkar din fråga som att du syftar på 12 kap. 46 a § JB. Lagen trädde i kraft den 1 januari 2022 och stadgar att om ett hyresavtal förfaller på grund av att lägenheten blir så förstörd att den inte kan användas som bostad, så har hyresgästen rätt att bli erbjuden ett nytt hyresavtal då en ny lägenhet blir tillgänglig för upplåtelse och om detta är skäligt. Hyresavtalet kan då avse lägenheten som har förstörts då den har återställts eller en annan likvärdig lägenhet. Om hyresgästen vill bli erbjuden ett nytt hyresavtal ska denna meddela hyresvärden detta inom 3 månader (12 kap. 46 a § 2 st. JB). Det ska således göras en skälighetsbedömning som bland annat utgår från hyresgästens behov av bostad samt hur svårt det är att hitta en ny bostad. Om hyresgästen själv har vållat skadan bör det inte anses skäligt att hyresvärden ska erbjuda ett nytt hyresavtal.

Sammanfattningsvis ska hyresvärden ersätta skador som uppstått om det faller utanför hyresgästens vårdansvar, å andra sidan ska hyresgästen ersätta skador som uppkommer genom hyresgästens vållande eller vårdslöshet. Den nya lagen som jag tror att du syftar på är 12 kap. 46 a § JB som stadgar att hyresvärden i vissa fall är skyldig att erbjuda hyresgästen ett nytt hyresavtal då lägenheten har blivit förstörd.

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare