Ska hyresgästen betala för ett trasigt lås?

Hej! För 6 månader sedan flyttade jag ut från min gamla hyresrätt då jag inte trivdes där längre.

Under tiden jag bodde där har inte låset till min ytterdörr funkat alls. Har inte gått att låsa min lägenhet och har försökt under flera tillfällen att få tag på hyresvärden för att åtgärda felet,men har inte fått något svar om att han ska fixa det.

Nu när jag har flyttat ut har jag fått faktura från min gamla hyresvärd om att jag ska betala detta för något jag inte har orsakat!

Är detta något jag ska betala för?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finns i 12 kap. jordabalken (JB). Jag kommer att hänvisa till lagen i mitt svar.

Hyresgästens vårdplikt

Under hela hyrestiden ska hyresgästen vårda lägenheten väl och han eller hon ansvarar även för skada som orsakas av gäster. Om skada uppkommer i lägenheten ska hyresgästen meddela hyresvärden om detta så snabbt som möjligt (12 kap. 24 § JB).

Hyresvärdens underhållsplikt

Vid tillträdesdagen och under hela hyrestiden ska lägenheten vara i ett sådant skick att den är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Hyresvärden ska underhålla lägenheten med skäliga tidsmellanrum. Det innebär att hyresvärden ska tapetsera, måla om eller utföra reparationer vid lägenhetens försämring på grund av ålder och bruk (12 kap. 15 § JB).

Jag utgår ifrån att hyresvärden har fått kännedom om problemet med låset. Då är det hyresvärdens uppgift att åtgärda felet som har uppstått. Det är ett problem som hyresvärden borde ha fixat under den tid du bodde i lägenheten och det är inte rimligt att du ska behöva betala i efterhand.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Tina HashemRådgivare