FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/03/2019

Ska huset ingå i bodelningen fast bara ena maken/makan står på lagfarten?

Hej!

Min sambo köpte ett hus 2011 där tanken var att vi skulle bo tillsammans så fort jag sålt min bostadsrätt. Ett halvår senare flyttade jag dit. Vi gifte oss 2013. Vi ska nu skiljas. Jag står inte på lagfarten. Har jag rätt till halva huset ändå?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga om att ni nu är gifta och har varit gifta sedan 2013. Du undrar om du har rätt till halva huset vid skilsmässan. Bestämmelser kring bodelning finns i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Vid en bodelning ska egendom som är giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). All egendom som inte är enskild egendom är giftorättsgods. Enskild egendom är egendom som tex. har gjorts till enskild egendom genom äktenskapsförord eller tex. som ena maken/makan har fått genom ett testamente/arv med villkoret att det ska vara enskild egendom (7 kap. 1 och 2 § ÄktB). Det spelar därför ingen roll vem som står på lagfarten eller att bostaden är införskaffad innan äktenskapet. Utan så länge som fastigheten inte är enskild egendom ska huset ingå i bodelningen. Du kommer därför ha rätt till halva värdet av huset genom bodelningen, eftersom det ska ske en hälftendelning av hela vädret av giftorättsgodset. Där huset ingår. (10 kap. 1 § ÄktB och11 kap. 1 och 3 § ÄktB).

Den som får huset i fördelningen av egendomen beror bland annat på vem som bäst behöver huset. Den som får huset i lottläggningen (fördelning av giftorättsgodset) kan då avräkna husets värde på andra delar av sitt giftorättsgods eller betala motsvarande värde i pengar (11 kap. 8, 9 och 10 § ÄktB). Dock eftersom din make/maka äger huset och står på lagfarten finns det en möjlighet att din make/maka har lättare att få huset på grund av (11 kap. 7 § ÄktB).

Men för att besvara din fråga. Så länge som huset inte är enskild egendom ska huset ingå i bodelningen. Du kommer därför ha rätt till halva huset värde i bodelningen som sker vid en skilsmässa. Värdet av fastigheten ska delas lika mellan er. Oavsett om det bara är din make/maka som står på lagfarten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia WedinRådgivare