FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/12/2018

Ska halvsyskon stå med som efterarvinge på bouppteckningen när den icke-gemensamma föräldern dör?

Hej!

Denna fråga gäller bouppteckning.

Min pappa har avlidit. Min mamma lever. Min mamma levde som sambo tillsammans med min pappa. Min pappa har inget känt testamente skrivet.

Min mamma gör inget anspråk på att ärva. Min mamma vill inte stå som dödsbodelägare. Jag är enda barnet till pappa. Min pappa har inga barnbarn.

Min mamma har två biologiska barn, alltså jag och min syster. Vi är att betrakta som halvsyskon, min syster och jag har samma mamma men min syster har en annan pappa.

Min fråga är följande:

Är min syster (pappas styvdotter) att betrakta som efterarvinge i en bouppteckning för min pappa?

Varför jag frågar är eftersom jag resonerar på följande vis: Min pappa lämnar sitt arv till mig som enda biologiska barn. Såvida jag inte har bröstarvingar går mitt kommande arv enligt arvsordningen till min syster. Därmed undrar jag om min syster är att betrakta som efterarvinge i en bouppteckning för sin styvpappa.

Tacksam för svar

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline och jag beklagar att din pappa har gått bort.

Reglerna som reglerar efterarv och bouppteckning finns i ärvdabalken (ÄB). Jag kommer först gå igenom reglerna för arv och efterarv och sedan de relevanta reglerna för vad som ska finnas med i en bouppteckning.

Vem ärver din pappa?

Din mamma ärver inte från din pappa eftersom de inte var gifta utan sambos. Sambos ärver inte. Du som är din pappas enda barn är bröstarvinge och kommer därför att ärva hela din pappa, ÄB 2 kap 1 §.

Vem har rätt till efterarv?

Efterarv blir aktuellt endast när en tidigare maka eller make har ärvt före bröstarvingarna eller föräldrar, syskon och syskonbarn, ÄB 3 kap 2 §. Detta förutsätter att din mamma och pappa hade varit gifta. Hade dem varit det så hade du blivit efterarvinge, ÄB 3 kap 2 §. Men eftersom din mamma och pappa inte var gifta så ärver du allt och ingen blir efterarvinge.

Din halvsyster har inte rätt till efterarv. Hon skulle dock bli efterarvinge till dig om du är gift när du avlider och inte har några egna barn. Hon skulle då ha rätt till efterarv från din make/maka när hen avlider, ÄB 3 kap 2 §. Men i detta fall är hon inte att betrakta som efterarvinge.

Är din halvsyster (pappas styvdotter) att betrakta som efterarvinge i en bouppteckning för min pappa?

Alla som ska ta del av arvet kallas till bouppteckningen, ÄB 20 kap 2 §. De som ska ta del av arvet är alla som ska ärva, inklusive de som har rätt till efterarv. Personuppgifter på alla som ska ta del av arvet ska finnas med i bouppteckningshandlingen, ÄB 20 kap 3 §. Bouppteckningshandlingen är det dokument som ni skriver över all egendom som din pappa ägde. Din halvsysters är inte att betrakta som efterarvinge i bouppteckningen eftersom hon inte har rätt till efterarv. Hon ska därför inte vara med varken i bouppteckningen eller i bouppteckningshandlingen.

Sammanfattning

Det är du som ärver hela arvet eftersom dina föräldrar inte var gifta. Din halvsyster har inte rätt till efterarv. Eftersom hon inte har rätt till efterarv så ska hon inte vara med i bouppteckningen eller bouppteckningshandlingen.

Rekommendationer

Om din syster förväntar sig att hon ska ärva så rekommenderar jag dig att förklara för henne att hon inte ärver av sina styvföräldrar.

David GardellRådgivare