FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/11/2018

Ska grannen få komma in på vår tomt och klippa grenar från deras häck?

Hej!

Om en granne inte tar sitt ansvar och sköter sitt häck vad kommer att hända då?

Kan man klaga till sin kommun som man bor i då?

Vi har en granne som faktiskt inte verkar bry sig om sin häck överhuvudtaget.

Det som man fått höra 2 gånger nu är att de inte är nöjda med den häck som sitter på deras tomt.

De verkar inte göra något åt det så att de blir nöjda med den heller tyvärr.

Kan jag förbjuda min granne att komma in på vår tomt och klippa av grenar som kan växa in på vår tomt när det gäller häckar?

Jag tycker att om det skulle växa in grenar från vår grannes häck så kan ju vi klippa av det själva utan att vår granne skall behöva göra det.

Det finns ingen anledning att vår granne skall behöva komma in på vår tomt och klippa av grenar från deras häck när vi själva kan fixa detta.

Jag kommer att förbjuda vår granne att komma in och utföra detta om det skulle växa över grenar på vår tomt.

För visst kan man förbjuda sin granne angående sånt här?

Det är ju vi som bor på vår tomt som bestämmer vilka som får komma in på vår tomt och vilka som inte får komma in.

Häcken som de har är en grön Thuja-häck.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av din fråga framgår att häcken är belägen nära tomtgränsen och att häcken i viss del tränger in på er tomt. Huruvida ni kan klaga till kommunen beror på om häcken t.ex. skymmer sikten i trafiken. I det följande kommer redogörelser för bestämmelser på området; den första utgår från att häcken växer nära tomtgränsen mellan er och grannen, den andra från att häcken är av betydelse för sikten i trafiken.

Tomtgränsen
Bestämmelser om rättsförhållandet mellan grannar finns bl.a. i 3 kap. jordabalken (JB). Den allmänna principen om hänsyn mellan grannar stadgas i 3 kap. 1 § JB. Det föreskrives att var och en vid nyttjande av sin fasta egendom ska ta skälig hänsyn till omgivningen. Vidare anges att om en häck växer in på angränsande fastighet och detta medför olägenhet för fastighetsägaren, får fastighetsägaren klippa de grenar som krävs för skötseln. Ni kan alltså ombesörja klippningen av häcken på er sida om grenarna medför olägenhet för er. Den enda begränsningen är att er granne ska beredas tillfälle att själv utföra åtgärden om klippningen kan befaras medföra skada av betydelse för honom (3 kap. 2 § JB).

Om häcken exempelvis skulle dö eller skadas som resultat av er klippning kan ni bli ersättningsskyldiga gentemot grannen. En sådan åtgärd kan även utgöra skadegörelse eller egenmäktigt förfarande. Ni kan alltså ansa häcken i den del grenarna tränger in på er fastighet och är till olägenhet men med risk för skadeståndsskyldighet. God grannsämja tillgodoses dock bäst om åtgärder av förevarande slag genomförs efter samråd mellan grannar. Om ni inte vill ge grannen tillträde till er tomt rekommenderas i första hand att komma överens om att ni ska ombesörja klippningen på er sida, i andra hand att ni själva klipper de grenar som tränger in på er fastighet utan att grannen ges sådan möjlighet. Om er klippning befaras medföra skada av betydelse för grannen riskerar ni dock att bli skadeståndsskyldiga. Observera också att häcken ska ansas efter sedvanliga metoder och att ni inte skadar häcken på något sätt.

Trafiksäkerhet
Om häcken är av betydelse för sikten i trafiken i bostadsområdet är er granne skyldig att hålla efter häcken. I plan- och bygglagen (PBL) regleras fastighetsägarens ansvar för häckar. Det stadgas att "En tomt ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas och betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer" (8 kap. 15 § PBL). Hur hög häcken får vara beror på om det är en hörntomt intill en gång- och cykelväg eller om häcken står vid en in- eller utfart mot en gata. Närmare bestämmelser finns normalt på kommuners hemsida under rubriken "Häckar och buskage". Om er granne inte håller efter häcken kan ni klaga till er kommun. Stadsbyggnadsförvaltningen brukar sköta sådana klagomål.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare