FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/10/2018

Ska gåvor som barnen fått ingå i en bodelning mellan sambor?

Våran dotter skall gå isär med sin sambo o vi undrar om han har rätt till sakerna vi gett till våra barnbarn tex säng, cyklar leksaker mm

Mvh Thomas

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna kring bodelning mellan sambor finns i sambolagen (SamboL).

Bodelning mellan sambor
När ett samboförhållande upphör ska en bodelning göras mellan samborna när någon av dem begär det. Bodelningen görs genom att samboegendomen fördelas mellan dem (8 § SamboL). Till samboegendom räknas sambornas gemensamma bostad och bohag om de har förvärvat egendomen i syfte att använda dem gemensamt (3 § SamboL). Som samboegendom räknas inte egendom som en sambo fått i gåva eller ärvt och som ska räknas som sambons enskilda egendom (4 § SamboL). Till sambornas gemensamma bohag räknas möbler, hushållsmaskiner och andra saker som är avsett för det gemensamma hemmet (6 § SamboL). Saker som används huvudsakligen för fritidsändamål räknas inte som sambors gemensamma bostad och bohag (7 § SamboL).

Barnens tillhörigheter
Det som barnen äger själv, t.ex. gåvor, saker som barnen köpt för egna pengar och saker som används för personligt bruk brukar inte ingå i bodelningen. Vad gäller andra saker som t.ex. möbler beror det på barnens ålder om de kan anses äga sakerna. När det handlar om mindre barn anses föräldrarna ofta äga de möbler som finns i barnens rum och i det fallet utgör de samboegendom och ska därför ingå i bodelningen.

Sådant som barnen använder för personligt bruk såsom leksaker och kläder anses barnen äga själv och det ingår därför inte vid en bodelning. Inte heller gåvor, som t.ex. en cykel och leksaker ska ingå.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emilia SimuRådgivare