Ska gåvan räknas som förskott på arv

Om arvsrätt. Om det finns 2 söner som har lika arvsrätt efter sin mor, och den ena får moderns bil utan att den andre får varken information eller ngn del av bilens värde. Är detta rätt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din mamma fortfarande är vid livet och har gett sin bil till den ena sonen(din bror), och att du undrar om det har gått rätt till? Om jag tolkat din fråga fel så återkom gärna med tydligare beskrivning.

Det finns en presumtion i 6 kap. 1 § ÄB som säger att det som arvlåtaren gett en bröstarvinge ska räknas som förskott på arv. I denna situationen är din bror bröstarvinge och därför finns denna presumtionen även i detta fall. Om din bror får en bil kan det därför räknas som förskott på arv. Om han får ett förskott på arv ska detta som huvudregel avräknas från hans arvslott senare, detta för att ni ska få lika lott när er mamma avlider. Dock finns det ett undantag i paragrafen som bryter presumtionen om annat har föreskrivits. Ett exempel på detta är att det har skrivits ett gåvobrev som säger att gåvan inte ska ses som ett förskott på arv. Detta innebär att om din mamma skrivit ett gåvobrev avseende bilen till din bror, ska han som huvudregel inte avräkna värdet på bilen vid ett arvsskifte.

Sammanfattningsvis kan jag säga att om din bror fått en bil bör det som utgångspunkt ses som förskott på arv. För att ni sedan ska få lika lott ska värdet på bilen avräknas från hans arvslott när er mamma avlider. Det finns ett undantag som säger att om det upprättats ett gåvobrev, ska det inte ses som förskott på arv och därför inte avräknas vid ett senare arvsskifte.

Jag hoppas det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare