Ska fritidsboende ingå i bodelning mellan sambor?

Jag funderar på att köpa en bostadsrätt i fjällen - som fritidsboende och hyra ut den de veckor våran familj inte är där. Om jag betalar kontantinsats och står för lån och omkostnader, kan min sambo göra anspråk på det vid en eventuell separation?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar över om bostadsrätten kommer att ingå i en eventuell bodelning mellan er. Reglerna om vad som ska ingå i en bodelning mellan sambor finns i sambolagen (SamboL).

Bodelning och samboegendom

Vid en eventuell separation ska er samboegendom delas upp mellan er genom en bodelning (SamboL 8 §). Det är er gemensamma bostad och bohag som utgör samboegendom som ni förvärvat för gemensam användning (SamboL 3 §). Med gemensam bostad menas sådan bostad som är avsett som ert gemensamma hem (SamboL 5 §), d.v.s. i regel omfattas inte fritidsboende som inte är ert gemensamma hem. Lagen säger även samboegendom inte omfattar sådan egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål (SamboL 7 §).

Vad gäller i ditt fall?

Sambolagens regler om bodelning mellan sambor omfattar alltså inte fritidsboende. Vid en separation tittar man istället på vem som har äganderätt till bostadsrätten. Eftersom du har köpt bostadsrätten är min bedömning att din sambo inte kommer kunna göra anspråk på bostadsrätten vid en eventuell separation.

Slutligen vill jag nämna att ni kan i ett samboavtal avtala att bodelning mellan er inte ska ske, och i avtalet istället reglera "vem som får vad" vid en eventuell separation (SamboL 9 §).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Moa KryhRådgivare