FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/10/2016

Ska framtida kostnader beaktas vid bodelning?

Hejsan. Vid bodeling av en bostad som inte ska säljas. Kan den part som behåller bostaden dra av för ett framtida mäklararvode och energi utöver den fiktiva reavinstskatten på 22%. Är det ett krav rent juridiskt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Nu vet inte jag om detta är en bodelning enligt reglerna för äktenskap eller sambos. Vad gäller bostad så är reglerna och principerna desamma. Bostaden ska i första hand delas upp på sätt som parterna själva väljer och kommer överens om. Här kan ni välja om ni vill beakta framtida kostnader eller inte. Om ni inte kan komma överens så sker bodelning på ett tvångsmässigt vis via dom och bodelningsman.

Huset ska ingå i bodelningen till marknadsvärde, och den som då får huset på sin andel ska kompensera den andre maken om det uppstår ett missförhållande mellan värdet som respektive make erhållit. Denna kompensation kallas skifteslikvid, och är en fordran. Och det är marknadsvärdet ensamt som beaktas, inga eventuella framtida kostnader.

Om ni ändå vill avtala om att dela upp det så att framtida kostnader ska beaktas så kan vi på Lawline hjälpa er med det.

Med vänliga hälsningar

Alban DautajRådgivare