Ska förvaltningslagen tillämpas av Hyresgästföreningen?

Vad säger förvaltningslagen om Hyresgästföreningens hantering av ärenden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga är ganska öppen och eftersom jag inte vet om de närmare detaljerna i ditt ärende kommer mitt svar till dig vara av lite mer allmän karaktär.

Förvaltningslagen ska tillämpas av förvaltningsmyndigheter och andra myndigheter vid handläggningen av ärenden (1 § första stycket förvaltningslagen). Hyresgästföreningen är en ideell förening och ingen myndighet, därför omfattas inte Hyresgästföreningen av förvaltningslagen. Det finns inte heller någon annan lag som allmänt reglerar Hyresgästföreningens handläggning av ärenden.

Om det är handläggningstiden av ärenden du tänker på, har Hyresgästföreningen just nu långa telefonköer på grund av corona. Återkopplingstiden i ärenden och mejlsvar är också längre än vanligt (se längst upp på deras hemsida här). Men eftersom Hyresgästföreningens handläggning inte regleras av förvaltningslagen finns det ingen skyldighet att handlägga ärenden enkelt, snabbt och kostnadseffektivt (jämför 9 § förvaltningslagen). Jag hittar inte heller några specifika regler om handläggningen av ärenden som berör medlemmar i Hyresgästföreningens stadgar. Det verkar alltså tyvärr inte finnas så mycket att göra i denna situation.

Jag hoppas att du fick lite mer koll på läget!

Med vänliga hälsningar,

Daniel BromanRådgivare