FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/11/2020

Ska fastighet som ärvts innan äktenskap. ingå vid bodelning?

Hej, jag har en fråga.

Jag har ärvt ett fritidshus 1999, i början av 2000 tog jag ett lån för att renovera fritidsfastigheten. Nu ska jag skilja mig, räknas både fritidsfastigheten och lånet som min enskilda egendom och ska inte räknas in i bouppdelningen? Vi gifte oss för sju år sedan.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån de omständigheter du nu anger så är fritidsfastigheten inte din enskilda egendom. Det tillvägagångssätt som fastigheten hade kunnat bli enskild egendom och undantas från bouppteckning, är antingen genom att du och din partner hade upprättat ett äktenskapsförord där ni angett att bostaden ska vara enskild egendom eller att du hade ärvt fritidsfastigheten med förutsättningen att den som lämnat arvet angett att stugan skulle vara din enskilda egendom, 7:2 äktenskapsbalken. Eftersom du varken anger att ni skrivit något äktenskapsförord gällande fastigheten eller att du ärvde med villkor är så är fritidsfastigheten giftorättsgods, dvs ni äger hälften var av fastigheten och den ska ingå i bodelningen, 7:1 ÄktB.

Hoppas detta vara svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare