FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/08/2019

Ska ett bolag ingår i bodelningen mellan makar utan äktenskapsförord?

Hej!

Jag och min man funderar på att skilja oss efter snart 30 år ihop. Han har ett stort företag, där jag inte arbetar med sitter med i styrelsen. Vi har inte skrivit något äktenskapsförord och jag undrar om jag har rätt till hälften vad firman är värd.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När makar skiljer sig och ett äktenskapsförord inte finns ska allt delas lika mellan makarna. Så allt som inte är enskild egendom ska räknas som giftorättsgods och giftorättsgods går till bodelningen, se 7:1 och 10:1 Äktenskapsbalken. Det betyder att om firman inte är enskild egendom ska den ingå i giftorättsgodset och du har således rätt till halva firmans värde.

Hälsningar

Daniela KarlssonRådgivare