FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/09/2018

Ska ett arv ingå i en bodelning?

Min pappa gick bort för en tid sedan och bodelningen efter honom pågår fortfarande och nu ska jag om min make skiljas, kommer arvet efter min far ingå i giftorättsgodset?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregel

Utgångspunkten är att en bodelning ska ske vid äktenskapsskillnad, vilket stadgas i 9:1 Äktenskapsbalken. Vidare ska den egendom som fanns när skilsmässopappren lämnades in ingå i bodelningen, i enlighet med 9 kap. 2§ ÄktB. Att arvet inte hunnit verkställas ännu ändrar dessvärre inte situationen, utan man ska räkna med det värde som kommer bli resultatet av arvet.

Möjlighet till undantag

Av frågan framgår inte om något äktenskapsförord finns, så jag utgår från att så inte är fallet. Likaså framgår inte att arvet skulle vara enskild egendom och därmed inte ingå i bodelningen (vilket i så fall ska framgå av ett testamente). Skulle detta vara fallet ber jag dig återkomma!

Vidare finns en möjlighet till jämkning om det ses som att en vanlig bodelning blir skev, detta i enlighet med skevdelningsregeln som stadgas i 12 kap. 1§ ÄktB. Den viktigaste frågan gällande om denna blir tillämplig är hur länge ert förhållande varat. Om det understiger 5 år ökar möjligheterna att tillämpa regeln. Den innebär i sin tur att man kan frånta en viss del från bodelningen, t.ex. om en arvssituation har uppstått under förhållandet. Detta var bl.a. fallet i NJA 1998:467 där rätten ansåg att det rätta var att en del av arvet skulle borttas och inte räknas med i bodelningen, då utfallet annars skulle bli orättvis.

I bedömningen ska man enligt paragrafen se till äktenskapets längd, de ekonomiska förhållandena samt omständigheterna i övrigt. Av frågan framgår inte dessa punkter, men jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med en jurist där ni kan ge igenom omständigheterna i detalj. Förbered dig gärna med att ta fram de olika uppgifterna kring din och din mans ekonomi och vad ni båda äger samt har för skulder. Du bokar enkelt en tid på https://www.lawline.se/boka.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alex HallströmRådgivare