FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/02/2018

Ska ersättning från sjukförsäkring ingå i bodelning?

Vi lade in om skilsmässa 8/1, har betänketid pga minderåriga barn. Gifta sedan 2008. Maken fick 300 000kr fr försäkrbolag 2015 pga avskrivet ärende efter trafikskada. Dessa har han lagt på bil, husvagn, tv, soffa. Jag fick i höstas 220 000 kr efter längre tids bortfall av inkomst pga sjukdom.

Nu när vi har sålt huset tycker maken vi ska dela 60/40 pga att han investerat sina "sjukpengar" i saker/fordon. Det var helt hans eget beslut att ta när han lade pengar på nämnda saker, jag tyckte han skulle ha dem till sig själv..för medicin, ev om ej kunna arbeta osv. Idag ser det ut att han förlorar sitt arbete. Har varit sjukskriven sen april förra året .

Jag är kluven av samvetet.. ska han ha mer av husförsäljningen? Rent juridisk ska mina respektive hans pengar som vi fått pga sjukdom delas i hälften?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vad som händer med era respektive egendomar efter er skilsmässa. Regler om detta finns i Äktenskapsbalken (ÄktB). Enligt 7 kap. 1 § ÄktB är en makes egendom giftorättsgods om den inte är enskild egendom. För att egendom ska vara enskild kan det krävas exempelvis att ni ska ha skrivit ett äktenskapsförord eller fått egendomen i gåva eller genom testamente med villkoret att egendomen ska vara enskild. En fullständig lista på vilken egendom som är enskild finns i 7 kap. 2 § ÄktB.

Jag kommer hädanefter utgå från att de egendomar ni har är giftorättsgods. När ett äktenskap upplöses måste bodelning ske (9 kap. 1 § ÄktB). I denna ska ert giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). I enlighet med bestämmelserna i 11 kap. ÄktB ska sedan era respektive skulder dras av, sedan ska egendomen läggas ihop och därefter delas lika mellan makarna.

Sammanfattningsvis så räknas den ersättning ni båda har fått på grund av sjukdom som giftorättsgods och ska därmed ingå i er kommande bodelning, som ligger till grund för fördelningen av er gemensamma egendom.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänlig hälsning

Maja QvarnströmRådgivare