Ska enskild egendom ingå i arvet?

Hej

Om man har ett giltligt äktenskapsförord med ett värde på exvis 1.000.000 (som tydligen inte skall inräknas i bodelningen) blir det då endast summan av bodelningen exvis 500.000 som skall fördelas som arv, eller räknas värdet av det som finns i äktenskapsförordet också med 1.000.000 + 500.000 = 1.500.000 eller blir det bara 500.000 = bodelningen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Frågor om äktenskapsförord regleras huvudsakligen av äktenskapsbalken. Jag kommer i mitt svar att utgå ifrån att din fråga rör äktenskapsförord som reglerar enskild egendom.

Vad innebär ett äktenskapsförord?

Enligt 7 kap. 3 § äktenskapsbalken har makar eller blivande makar möjlighet att genom äktenskapsförord bestämma att viss egendom ska vara enskild egendom. Konsekvensen av detta är enligt 10 kap. 1 § äktenskapsbalken att den enskilda egendomen inte kommer att ingå i bodelningen. Som du har påpekat ska alltså den enskilda egendomen med ett värde på 1 000 000 kr inte räknas in i bodelningen.

Påverkar äktenskapsförordet arvet?

Fördelning av arv grundar sig på all egendom som tillföll den avlidne. Att man har enskild egendom genom äktenskapsförord förändrar alltså inte vad som ska inräknas i arvet. För att svara på din fråga ska alltså värdet av det som finns i äktenskapsförordet med i arvet, 1 500 000 kr sammanlagt enligt ditt räkneexempel.

Sammanfattning

All egendom som tillföll den avlidne ska ingå i arvsfördelningen. Detta inkluderar enskild egendom.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare