Ska en vinkällare ingå i bodelning mellan sambor?

Hej,

Jag och min sambo har separerat och jag undrar nu om den vinkällare han införskaffat under vår tid tillsammans räknas som bohag som införskaffats för gemensamt bruk? Jag har bevis för att han "samlat för att han och hans sambo ska ha vin att njuta av resten av livet". Jag har dock ingen förteckning över vilka flaskor han införskaffat under vårt år tillsammans och vilka han har sedan tidigare. Hur hanterar jag detta på bästa vis? Hushållsgeråd och dyl är redan uppdelat men det har inte gjorts någon riktig bodelning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din ex-sambo inte går med på att dela med sig av värdet för hans vinkällare är din enda möjlighet att ta del av det värdet att begära bodelning. För att vinkällaren ska ingå i en bodelning krävs dock att det räknas som bohag införskaffat för gemensam användning (3 § Sambolagen).

Du anser dig ha bevis för att vinet är införskaffat för gemensam användning. Frågan är därför om vinkällaren betraktas som bohag. Bohag definieras i sambolagen som möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet (6 § Sambolagen). Sådant som huvudsakligen används för fritidsändamål är dock undantaget (7 § Sambolagen). Enligt lagens förarbeten räknas vanligen hobbyredskap, idrottsutrustningar och samlingar av föremål till sådant som används för fritidsändamål (Prop. 1986/87:1 s. 134).

Rättsläget är inte helt klart över hur man ska kategorisera en vinkällare. Det går att argumentera både för och emot att betrakta det som bohag som ska ingå i en bodelning. Argument för skulle kunna vara att en vinkällare bör betraktas som bohag precis som livsmedel i skafferiet. Att det förvaras i källaren bör inte ha avgörande betydelse. Argument emot kan vara att en vinkällare skapas genom samlande och att detta kan betraktas som en hobby och därför ska anses användas för fritidsändamål.

I din ex-samobos fall får jag intrycket av att skapandet av vinkällaren är en form av samlande och kan ses som din ex-sambos hobby. Min bedömning, utifrån den lilla information jag har fått, är därför att den används huvudsakligen för fritidsändamål och att du inte har någon rätt till vinkällarens värde vid en bodelning.

Om du trots detta vill ha hjälp med att göra en bodelning i enlighet med sambolagen rekommenderar jag att du tar hjälp av en av våra professionella jurister på Lawline juristbyrå. Att anlita dem kostar 1677,5 kr per timme. Om du är intresserad av detta kan du kontakta mig på johan.landstrom@lawline.se så återkommer vi med en offert.

Mvh

Johan LandströmRådgivare