FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/04/2017

Ska en gemensam fastighet förvärvad med enskild egendom ingå i en bodelning?

I vårt äktenskapsförordet står det "avkastningen av försäljning av bostadsrätt skall anses vara enskild egendom".

Denna avkastning användes senare vid köp av gemensam fastighet.

Skall dessa pengar ingå i en bodelning eller skall de fortfarande anses som enskild egendom?

Tack för en mycket informativ hemsida!

P

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avkastningen är enskild egendom enligt 7kap. 2§ 1p. Äktenskapsbalken eftersom det framgår av ert äktenskapsförord. Enligt 7kap. 2§ 6p. Äktenskapsbalken ska egendom som trätt istället för egendom som är enskild anses vara enskild egendom. Den gemensamma bostaden är således att se som enskild egendom eftersom den är förvärvad med enskild egendom och därmed trätt i stället för enskild egendom.

Vad som ska ingå i en bodelning framgår av 10kap. 1§ Äktenskapsbalken, bestämmelsen stadgar att makarnas giftorättsgods ska ingå i bodelningen. Motsatsvis framgår alltså att enskild egendom inte ska ingå i en bodelning. Eftersom fastigheten är att anse som enskild ska den alltså inte ingå i en bodelning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

MVH

Gustav WahlbergRådgivare