Ska en gåva med villkor om enskild egendom ingå i bodelningen?

Fick en bil i gåva, där min pappa upprättade ett gåvobrev. I brevet framgår det att bilen ska ses som enskild egendom och inte tas med i giftorätten. Nu i bodelningen så påstår bodelningsförättaren att bilen ändå ska räknas med. Min man är avliden. Vi hade inte skrivit nåt mellan oss och det finns särkullbarn.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över om bilen som du har fått i gåva av din pappa med villkor om att den ska vara enskild egendom ska ingå i bodelningen. Svaret på din fråga regleras i äktenskapsbalken (ÄktB).

I bodelningen ingår inte enskild egendom

Makars egendom delas antingen in i giftorättsgods eller i enskild egendom. När ett äktenskap upplöses på grund av ena makens bortgång så ska det göras en bodelning (9 kap. 1 § ÄktB). Den egendom som ska ingå i bodelningen är endast makarnas giftorättsgods (10 kap. 1 § ÄktB). Detta innebär alltså att enskild egendom inte ska ingå i bodelningen. Utgångspunkten är att all egendom som makarna har i äktenskapet är giftorättsgods, men det finns sex olika sätt som makars egendom kan bli enskild på (7 kap. 2 § ÄktB). När det rör sig om en gåva som en make har fått av någon annan än den andra maken så kan gåvan bli enskild egendom om gåvan förenas med ett villkor om att gåvan ska anses vara enskild egendom (7 kap. 2 § första stycket punkt 2 ÄktB). Ett sätt det kan göras på är att upprätta ett gåvobrev där det uttryckligen framgår att gåvan ska vara mottagarens enskilda egendom. Om ett sådant gåvobrev finns och har upprättats i samband med att gåvan givits så räknas gåvan som enskild egendom och ska då inte ingå i en bodelning.

Villkoret i gåvobrevet gör din bil till enskild egendom – din bil ska därför inte ingå i bodelningen

I ditt fall så har din pappa upprättat ett gåvobrev med villkor om att bilen ska vara din enskilda egendom. Villkoret i gåvobrevet leder till att din bil kommer att räknas som enskild egendom (7 kap. 2 § första stycket punkt 2 ÄktB). Eftersom din bil är enskild egendom så ska den inte heller ingå i bodelningen (10 kap. 1 § ÄktB).

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Theodora CaratasRådgivare