Ska en gåva inte räknas som förskott på arv trots dess höga värde?

Hej.

Min Farmor har precis gått bort och jag blir då arvinge eftersom min Far har gått bort tidigare med min Faster och Farbror. Efter att min Far dog så skänkte min Farmor sitt landställe utan att jag fick veta detta till min Faster och Farbror. I gåvobrevet står det att den inte skall räknas som förskott på arv. Det står också att min Farmor skall ha nyttjanderätt av fastigheten under sin livstid.

Farmor har även en bostadsrättslägenhet.

Landstället är värt ca. 3 miljoner och lägenheten ca. 4 miljoner. Lägenheten har dock en del skulder så värdet är ungefär samma.

Det här känns mycket orättvist och jag undrar vad lagen säger om en sådan handling? Kan man verkligen skänka bort så mycket pengar utan att det räknas som förskott på arv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar att hänvisa till ärvdabalken, du hittar den här.

Gåvan ska inte räknas som förskott på arv

När det gäller gåvor till s.k. bröstarvingar ska de ses som förskott på arv, om inget annat föreskrivs eller framgår av omständigheterna. Din farmor har i gåvobrevet skrivit att landstället inte ska avräknas som förskott på arv. Trots att det gäller så mycket pengar ska gåvan alltså inte räknas av din faster och farbrors del av arvet. (6 kap 1 § ärvdabalken)

Förstärkt laglottsskydd om det finns ett testamente

Skulle det finnas ett testamente kan det förstärkta laglottsskyddet bli aktuellt. Då ska gåvan läggas till kvarlåtenskapen vid beräkningen av den s.k. laglotten om gåvan kan likställas med ett arv genom testamente. Att din farmor fortsatt hade nyttjanderätten samt att gåvan inte skulle räknas som förskott på arv är villkor som talar för att syftet med gåvan var att påverka framtida arvsfördelning. I sådana fall ska landställets värde läggas till vid laglottsberäkningen, vilket innebär att du inte får mindre i arv på grund av gåvan. (7 kap 4 § ärvdabalken)

Hoppas detta gav dig svar på din fråga! Skulle du behöva mer kvalificerad hjälp kring denna fråga är du varmt välkommen att höra av dig till Lawline Juristbyrå här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare