FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/10/2018

Ska egna besparingar ingå i bodelning efter en makes död?

Hej!

Min mamma gifte om sig för 30 år sedan. Hennes man dig i april i år. Dom har inga gemensamma barn men han har 2 sedan tidigare äktenskap. Men har inte haft någon kontakt med dom på ca 25 år.

Han efterlämnar ca 300 tusen kronor

Nu vill bodelnings mannen ha tillgång till mammas egna besparingar.

Hon har sparat i fonder på Handelsbanken och hennes man har haft Sparbanken för att hålla isär ekonomin och gemensamt betala för sina löpande kostnader som hyra, el , kolonilott etc,etc

Min mamma blev av med 250 tusen ur fonderna som bodelningsmannen tagit utan att mamma givit tillstånd till detta. Är det lagligt?

Finns det i lagstiftningen att den efterlevandes privata ekonomi ska med i bodelningen?

Mamma är nu 81 år och orolig att bli av med sina egna besparingar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Innan en arvet efter en avliden make fastställs ska en bodelning ske (23 kap. 1 § andra stycket ärvdabalk). I denna bodelning ska allt giftorättsgods ingå (10 kap 1 § äktenskapsbalk). En makes giftorättsgods är all egendom som inte är enskild (7 kap. 1 § äktenskapsbalk). Det krävs att minst en av punkterna i 7 kap. 2 § äktenskapsbalken är uppfylld för att besparingarna ska räknas som enskilda.

Efter avdrag gjorts för skulder ska giftorättsgodset läggas samman och sedan delas lika mellan din mamma och dödsboet. Eftersom det gäller särkullbarn har de rätt till deras arv direkt (3 kap. 1 § ärvdabalk). Eftersom det inte verkar finnas något testamente går jag inte in på vad som skulle gälla då.

Sammanfattning

Eftersom både din mammas och den avlidne makens egendom kommer läggas ihop och sedan delas lika verkar det som att din mamma faktiskt ska få pengar i slutändan. Denna slutsats drar jag baserat på att din mammas avlidne make hade 300.000 kr medan din mamma har 250.000 kr. Dessa summor kommer att slås ihop och sedan delas lika mellan din mamma och dödsboet. Utifrån detta kommer din mammas besparingar uppgå till 275.000 kr efter att bodelningen är klar. Ifall du har fler funderingar får du gärna ställa en ny fråga.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander Ekegård BallinRådgivare