FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/01/2019

Ska egendom jag fått i gåva ingå i bodelningen?

Hej! Gällande enskild egendom vid skilsmässa? Min fru vill skilja sig men det vill inte jag. Vad gäller vid skilsmässa vid följande frågor. 1. Jag har genom gåvobrev 25 % i en skogsfastighet som enskild egendom. Detta upprättades 15 år innan vi gifte oss. Samäger denna med mina bröder samt far. 2. Huset som vi bor i har jag också fått som gåva genom gåvobrev och det är min enskilda egendom. Detta gåvobrev är upprättats under den tid vi är gifta. Hon hade inga invändningar mot detta. Det var ju en gåva. 3. All renovering samt nerlagda pengar och de lån som står på fastigheten, huset där vi bor står i mitt namn och är nerlagda av mig. Hon har aldrig lagt några egna pengar på detta. Vad gäller med lån mm. Mina väl? 4. Bilar , motorcyklar mm har jag betalt allt. Vad gäller med detta. Emotser svar och tackar på förhand. Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar vad som händer med din egendom om eller när du och din fru skiljer er. Reglerna om egendomsfördelning vid en skilsmässa hittar du i Äktenskapsbalken (ÄktB). Inledningsvis vill jag nämna att den egendom som du äger som utgångspunkt är din, och den egendom som din hustru äger är hennes egen (ÄktB 1:3). Det som händer vid en skilsmässa är att ni får en viss rätt till varandras egendom genom en bodelning.

I mitt svar kommer jag börja med att kort gå igenom skillnaden mellan enskild egendom och giftorättsgods, samt vilket betydelse klassificeringen får i bodelningen. Därefter kommer jag att gå igenom hur en bodelning går till och vad jag tror kommer att hända med din egendom, baserat på den information du bidragit med i din fråga. Slutligen kommer jag kort redogöra för vad ett föravtal är och vilken nytta ni kan ha av ett sådant.

Giftorättsgods och enskild egendom
Inför en bodelning så används klassificeringarna giftorättsgods och enskild egendom för att göra skillnad mellan den egendom som ska ingå i delningen, och vilken egendom som ska undantas.

Utgångspunkten är att all egendom som du och respektive din fru äger är giftorättsgods (ÄktB 7:1). Det inkluderar egendom ni skaffat under äktenskapet, men även sådant ni hade innan ni gifte er. Bilen, motorcykeln och annat du betalat för därför sannolikt giftorättsgods. Giftorättsgodset är det som sedan ska delas lika mellan er i en bodelning (ÄktB 10:1).

Enskild egendom undantas istället från bodelningen och ska alltså inte delas (ÄktB 7:1). Det finns några olika sätt som egendom kan göras till enskild (ÄktB 7:2):

Ett sätt att göra egendom enskild är att göra det i ett äktenskapsförord. Ett äktenskapsförord är ett avtal mellan dig och din fru och ska ha registrerats hos Skatteverket för att vara gällande (ÄktB 7:3). Egendom kan också göras enskild genom en föreskrift i en gåva, ett arv eller genom testamente. För att andelen i skogsfastigheten och villafastigheten du fått ska vara enskild egendom krävs alltså att den som gett dig egendomen i gåvobrevet lagt till att den ska vara din enskilda.

Äktenskapet är ett avtal
Äktenskapet juridiskt sett inte är mer än ett avtal om egendom som du och din fru ingick när ni gifte er. Detta innebär att de regler som finns i lagen bara styr hur egendomen ska delas emellan er, när och om ni skiljer er, om ni inte kan komma överens. Är ni överens kan ni nämligen genomföra delningen i stort sett hur ni vill. Av din fråga så framgår det inte ifall du fått gåvorna med föreskrift om att de ska vara din enskilda egendom. Jag menar dock att om din fru accepterat att egendomen är din så finns det alltså all möjlighet att ni kommer överens sinsemellan att du får behålla det du fått i gåva och inte behöver dela det med henne. Om överenskommelsen bara har gjorts muntligt kan det dock bli komplicerat i bevishänseende om din hustru nu skulle ha ändrat inställning.

Såhär går en bodelning till
I bodelningen ska först ska era respektive andelar beräknas (ÄktB 11:1). Din andel utgörs av värdet på ditt giftorättsgods. I det fall andelen i skogsfastigheten och villafastigheten är enskild egendom ska de inte räknas till din andel. Låt oss säga att du utöver det äger 3 bilar till ett värde om 100 000 kr vardera och en motorcykel värd 300 000 kr. Din andel skulle i sådana fall vara 600 000 kr.

Du har dock rätt att göra avdrag för dina skulder från din andel (ÄktB 11:2). Låt oss säga att du har lån på bilarna som sammanlagt uppgår till 100 000 kr. Din andel blir i detta fall 600 000 kr – 100 000 kr = 500 000 kr. Om villafastigheten är sin enskilda egendom får lån som hänförs till denna inte dras av från giftorättsgodset. Om villafastigheten istället är giftorättsgods får du dra av skuldernas värde från din andel innan sammanslagningen. Detta innebär att makar aldrig övertar varandras skulder, utan du kommer fortsatt vara betalningsskyldig för dina lån.

Detsamma gäller din frus egendom. Om hon exempelvis har giftorättsgods till ett värde om 500 000 kr och skulder värda 200 000 kr är hennes andel 300 000 kr.

Efter att andelarna beräknas ska de slås samman, och summan ska delas lika er emellan (ÄktB 11:3). Enligt mitt exempel skulle resultat bli 600 000 kr + 300 000 kr = 900 000 kr / 2 = 450 000 kr vardera. Ni har enligt denna uträkning rätt till 450 000 kr i giftorättsgods vardera, och eftersom det är du (i mitt exempel) som har den större andelen giftorättsgods efter skuldavdraget så har din fru rätt att få egendom till ett värde av 150 000 kr från dig, så att hennes andel kommer upp i 450 000 kr.

Föravtal
Om du och din fru redan nu är överens om hur ni vill att egendomen ska fördelas kan det vara smart att ni skriver ett så kallat föravtal (ÄktB 9:13). Detta är särskilt bra om ni inte har något äktenskapsförord. Bodelningen förrättas nämligen först efter att skilsmässan är färdig, vilket kan ta upp till 6 månader om din fru ensam skickar in en ansökan om skilsmässa och du vidhåller din ställning om att du inte vill skilja dig (ÄktB 5:2). Föravtalet ska vara skriftligt och undertecknat av både dig och din hustru, och ska innehålla information om vilken egendom ni avser att dela och inte, samt värdet på denna egendom.

Ett föravtal är inte bindande, utan det är möjligt för er att ändra er under resans gång. Det som kan vara en fördel med ett sådant avtal är dock att om endast en av er vill frånträda avtalet så kan skadeståndsansvar aktualiseras.

Sammanfattning
Som utgångspunkt är all egendom som du och din fru äger giftorättsgods, vilket innebär att allt som utgångspunkt ska delas när ni skiljer er. Undantag gäller bara för enskild egendom, och egendom kan bara göras enskild på vissa specifika sätt. Antingen krävs ett äktenskapsförord, vilket jag tolkar det som att ni inte har, eller att det du fått i gåva haft en föreskrift från givaren om att den ska vara din enskilda. Att din fru godtagit att hon inte ska få ta någon del i gåvan innebär i sig inte att egendomen blir enskild, men om hon fortfarande är av samma åsikt kan ni givetvis låta bli att ta med gåvan i delningen. Att du fick skogsfastigheten i gåva 15 år innan ni gifte er gör inte heller egendomen enskild, om gåvan inte getts med en föreskrift. Finns det föreskrifter för båda gåvorna så är de din enskilda egendom som inte ska delas i bodelningen. Skulder du har i form av lån får dras av från din andel in i delningen om de kan hänföras till giftorättsgods, men annars inte. Oavsett så kommer inga skulder överföras till din fru i delningen.

Än en gång vill jag dock nämna att lagstiftningen bara följs om ni inte själva kommer överens om hur ni vill genomföra delningen. Om ett föravtal låter som ett intressant alternativ kan det vara en god idé att ta hjälp av en jurist för utformningen. Lawline har duktiga jurister och om du skulle vara intresserad av att få professionell hjälp kan du höra av dig till natalie.accord@lawline.se så återkommer vi med en offert.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Natalie AccordRådgivare