Ska bröllopsgåva ses som förskott på arv?

När jag och min man gifte oss fick vi ett kuvert med 10000 kr i kontanter från min mans mor och far i bröllopspresent. Sedan betalde hans far för middagen för 27000 kr. Detta gjorde han via internetbanken så det finns registrerat digitalt. Hans mor och far är skilda och var även det när vi gifte oss. Tyvärr fick fadern bort nyligen och nu är min man och hans bröder mitt uppe i bouppteckning. Jag har förstått att de 27000 kr kommer dras av från arvet men hur blir det med de 10000 kronorna vi fick som en gemensam gåva från båda föräldrarna?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad säger lagen?
Huvudregeln vid arvsrätt är att bröstarvingar, det vill säga barn, ärver. Se 2 kap. 1 § ärvdabalken. Bröstarvingar ska taga lika lott, alltså få lika stor del av det den avlidne efterlämnar. I det fall bröstarvinge erhållit gåva från förälder under tiden föräldern var vid liv ska denna gåva vid arvsfördelning dock avräknas. Detta beror på att man förutsätter att föräldern vill att alla barn ska erhålla lika mycket. Se 6 kap. 1 § ärvdabalken.

Sådan gåva där det är föreskrivet, i t ex. gåvobrev att gåvan ej ska ses som förskott på arv eller där annan omständighet tyder på att gåvan inte ska ses som förskott på arv ska inte avräknas. Inte heller sådan gåva som bröstarvinge fått som sedvanlig gåva ska avräknas. Med sedvanlig gåva menas sådana gåvor man får i t ex. födelsedagspresent, julklapp eller i ert fall bröllopsgåva. En förutsättning är dock att en sådan gåva inte står i missförhållande till vad förälderns ekonomi klarar av. Se 6 kap. 2 § ärvdabalken.

Vad innebär detta?
Att fadern till din man betalade 27 000 kr för bröllopet bör rimligtvis, precis som du säger, ses som förskott på arv om inte annat har bestämts. Detta värde ska alltså räknas med och göras avdrag för i arvsfördelningen. Summan på 10 000 kr har du och din make erhållit som gåva, det måste alltså anses som att 5000 kr är gåva till din man och 5000 kr är gåva till dig. Så länge inte summan om 5000 kr till din man är en summa som inte din mans faders ekonomi klarade av ska det ses som en sedvanlig gåva och är alltså inget förskott.

De 10 000 kr (eller din mans del, 5000 kr) som ni i bröllopspresent erhöll bör alltså inte ses som förskott på arv och det är därför inte heller något ni nu behöver ta med i arvsfördelningen.

Hoppas att detta svar var till din hjälp. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa e ny fråga här på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare