Ska bostadsrättsinnehavaren eller föreningen ansvara för skador på dörren?

Jag har haft inbrottsförsäk. Fönsterdörren till uteplatsen måste bytas. Har föreningen eller jag kostnadsansvar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om det är ditt eller föreningens ansvar att ersätta skadorna på fönsterdörren går inte att svara på utan att se till föreningens stadgar. Det är vanligtvis i dessa stadgar som det står vem av föreningen och innehavaren som står ansvaret för sådant som fönster och dörrar. Eftersom det är utsidan av fönsterdörren som skadats brukar det vanligaste vara att det är föreningens ansvar, men du måste alltså kolla i föreningens stadgar.

Om det är du som har ansvaret enligt stadgarna så lär det inkluderas i din hemförsäkring.

Jag rekommenderar dig att ta kontakt både med styrelsen till din bostadsrättsförening och med ditt försäkringsbolag. Genom att prata med styrelsen kan ni konstatera vem som ska ha ansvaret och ditt försäkringsbolag kan hjälpa dig med hur mycket ersättning som du får ut ifrån dem. Ta också ett par bilder av skadan på dörren så att dessa är dokumenterade, för det fall det går på din hemförsäkring.

Jag kan inte ge ett närmare svar på din fråga, men jag hoppas att du nu kommer kunna leta vidare!

Med vänliga hälsningar,

Henrik ÄrnlövRådgivare