Ska bostadsrättsföreningen godkänna att min partner flyttar in hos mig?

Hej! Mina föräldrar har två bostadsrätter. Jag är folkbokförd och bor i av lägenheterna. Och de är folkbokförda i den andra. Nu tänker jag att min flickvän som börjat studera flytta in hos mig för att dra ner på kostnaderna. Hur ska jag göra för att det ska bli rätt? Bör jag kontakta bostadsrättföreningen om tillåtelse? För övrigt, kommer jag att flytta härifrån om 1-2 år då jag har köpt en nyproduktion. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Krävs tillåtelse från bostadsrättsföreningen?

Godkännande från föreningen krävs normalt inte för att en partner flyttar in i en bostadsrätt. Förutsättningen är att inflyttningen inte medför någon skada för föreningen. Ett exempel på skada skulle vara om ni i och med att ni blir två bor väldigt trångt och onormalt slitage uppstår på lägenheten (7 kap. 8 § bostadsrättslagen).

Annat att tänka på:

När ni flyttar ihop blir sambolagen tillämplig. Det innebär att andra regler gäller vid bodelning om ni i framtiden beslutar er för att flytta isär. Det kan därför vara en god idé att upprätta ett samboavtal. För att din flickvän ska bli folkbokförd på din adress krävs även att hon gör en flyttanmälan till skatteverket.

Med vänliga hälsningar,

Nathalie OttossonRådgivare