Ska bostaden ingå i bodelningen vid en eventuell separation eller kan vi skriva ett samboavtal att den ska undantas?

Hej!

Jag köpte hösten 2018 en bostadsrätt som jag själv tog lån på och som min sambo flyttade in i tillsammans med mig. Han skrev sig dock inte där pga skulder till kronofogden. Det har han gjort först nu.

Vad händer om vi skulle separera? Är jag tvungen att sälja lägenheten då och dela vinsten med honom? Jag har löst bort ett lån med egna pengar från en fastighet jag sålde.

Ett samboavtal är väl på sin plats att skriva att bostadsrätten är enskild egendom.

Han betalar hyra 4000 kr/månad.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga vill du veta vilken egendom som ska ingå i en bodelning om du och din sambo skulle separera. För att svara på din fråga kommer jag att utgå från sambolagen (SamboL).

Om sambor separerar kan en bodelning göras

Om sambor separerar så görs en bodelning (förutsatt att någon av er påkallar det inom ett år efter att samboförhållandet upphört) (8 § SamboL). I bodelningen ska all egendom som utgör samboegendom ingå och sedan fördelas mellan er. Samboegendom utgörs av den gemensamma bostaden och bohag som har förvärvats för gemensamt bruk (3 § SamboL).

Vad är gemensam bostad och gemensamt bohag?

Avgörande för vad som är gemensam bostad och gemensamt bohag är om egendomen har införskaffats för gemensam användning. Det innebär att om du köpte din lägenhet med avsikten att du och din sambo skulle bo där ihop så är bostaden gemensam bostad och utgör samboegendom oavsett om du betalat hela lägenheten själv eller inte. Om du köpte lägenheten för att bo där själv utgör den inte samboegendom t.ex. om du köpte lägenheten innan du och din sambo träffades eller om ni från början tänkt att bo på olika ställen.

Genom samboavtal kan ni undanta egendom från bodelningen

Om ni vill undvika oklarheter vid en eventuell bodelning, kan ni i ett samboavtal skriva att lägenheten inte ska ingå (9 § SamboL). Då spelar det ingen roll om den utgör samboegendom eller inte. Avtalet ska vara skriftligt och undertecknas av er båda. Det kan skrivas när som helst innan eller under ert förhållande (9 § SamboL).

Sammanfattning

Om lägenheten införskaffades för gemensamt bruk ska den (eller dess värde) ingå i en bodelning vid en eventuell separation. För att undvika oklarheter kan ni upprätta ett samboavtal och ange att lägenheten är din och inte ingå i en eventuell bodelning.

Hoppas att du har fått svar din fråga!

Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att ställa fler frågor här på Lawline eller boka tid med en av Lawline duktiga jurister.

Jenny VibergRådgivare