Ska bodelning göras när samboförhållande upphör?

samboförhållande upphör, ska en bodelning, bostadsvärdering ägarum. Jag har bokat men hon har avbokat...! Riktigt..?!

bostad som införskaffats för att bo i tillsammans.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

När ett samboförhållande upphör har kan någon av samborna om den vill påkalla en bodelning (sambolag 8 §). Samborna har ett år på sig, efter det kan ingen av dom kräva en bodelning. Om en av samborna vill göra bodelning men inte den andra så blir det bodelning Om du vill begära bodelning, men din sambo inte vill att en bodelning görs, kan du vända dig till tingsrätten och begära bodelning.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare