FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/06/2019

Ska arv ingå i bodelningen?

Har min föra detta man rätt att della med mig mark som jag har arvet efter min pappa inan jag gifte mig

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid en skilsmässa ska som huvudregel allt ses som giftorättsgods och delas lika mellan makarna. I vissa fall kan däremot egendom vara enskild och då ska den inte beaktas när man delas upp alla tillgångar. Har man tidigare fått ett arv ska det normalt ingå i bodelningen. Se främst 7 kap. 1-2 §§ ÄB.

Däremot finns det undantag från huvudregeln och det är att om man har fått arv genom testamente med villkoret att arvet ska vara enskilt. Mitt tips till dig är därför att ta reda på vad som står i testamentet. Står det där att marken du fått av din pappa genom arv ska vara enskild behöver du inte dela den med din man. Om det däremot inte står något i testamentet om att marken ska vara din enskilda egendom ska den delas med din man.

Hälsningar

Daniela KarlssonRådgivare