FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/11/2018

Ska arbetsskadelivränta för inkomstförlust ingå i bodelning?

Hej! Jag har fått arbetsskadelivränta utbetalt som ett engångsbelopp för framtida inkomstförluster. Vad händer med de pengarna vid en skilsmässa?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om vad som ska ingå i bodelningen mellan makar vid skilsmässa finns i Äktenskapsbalken (ÄktB). Utgångspunkten är att all egendom som inte är enskild egendom ska ingå i bodelningen vid en eventuell skilsmässa. Det finns dock vissa regler som gör att en make kan ta undan egendom från bodelningen.

Ett exempel på det är 10 kap. 2a § ÄktB där en make får ta undan ersättning som maken tagit emot för personskada. Där inkluderas arbetsskadeersättning. Som utgångspunkt ska alltså sådan ersättning inte ingå i en bodelning.
Men när det kommer till ersättning för just inkomstförlust får du enligt lag bara undanta ersättning som gäller för tiden efter att ni väckt talan om skilsmässa (10 kap. 2a § andra meningen ÄktB).
När det som i ditt fall gäller ett utbetalat engångsbelopp för inkomstförlust måste man då bedöma i vilken mån ersättningen avser att täcka tiden före eller efter det att ni bestämt er för att skiljas.
Exempelvis: Skadan skedde i oktober och ersättning utbetalas för inkomstförlust som ska täcka tiden mellan oktober 2018 – oktober 2019. Om ni begär skilsmässa i april 2019, så får endast den del av ersättningen som avser tiden efter april 2019 tas undan, medan ersättning för tiden innan ska ingå i bodelningen.

Om du vill vara på den säkra sidan kan du och din make/maka skriva ett äktenskapsförord på att den utbetalning du fått ska vara din enskilda egendom. På så vis kommer det vara din enskilda egendom och inte ingå i en eventuell bodelning. (7 kap. 3 § ÄktB)

Jag hoppas att du har fått hjälp med din fråga och du är välkommen att höra av dig om du har fler funderingar!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare