FrågaARBETSRÄTTSjuk 27/11/2022

Sjuklön vid behovsanställning

Hej, jag är behovsanställd på ett företag och bokar själv in mina arbetspass genom ett system. Jag hade 2 pass inbokade förra veckan men blev sjuk och nu säger min arbetsgivare att jag inte har rätt till sjuklön eftersom varje arbetspass ska betraktas som ett nytt anställningsförhållande och att det inte finns något anställningsförhållande mellan arbetstillfällena. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Spörsmålet

Jag tolkar det som att du undrar över huruvida du har rätt till sjuklön från din arbetsgivare utifrån din nuvarande anställning. I detta fall blir lag om sjuklön tillämplig, 1 §.

Har du rätt till sjuklön vid behovsanställning?

Precis som din arbetsgivare säger har du en s.k. intermittent anställning, med detta avses att vid varje arbetstillfälle som uppstår så uppstår också ett nytt anställningsförhållande. Med andra ord räknas inte dagar mellan arbetspassen juridiskt sett in i anställningen.

Som huvudregel gäller arbetstagarens rätt till sjuklön gäller från och med den första dagen av anställningstiden, 3 §. Undantaget är om den avtalade anställningstiden är kortare än en månad. Eftersom du har en behovsanställning anses varje pass vara ett nytt anställningsförhållande. Din anställningstid är således kortare än en månad. Då uppställs ett annat krav nämligen att rätten till sjuklön inträder först efter att arbetstagaren tagit minst 14 pass och tiden inte överstigit 14 dagar mellan passen 3 § 2 st. Uppfyller du detta kravet har du rätt till sjuklön för de 2 dagarna du missade p.g.a. sjukdom av din arbetsgivare. Uppfyller du inte kravet kan du vända dig direkt till försäkringskassan och begära sjukpenning istället,.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Om du har någon följdfråga eller vill ha vidare hjälp är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Melina PapadopoulosRådgivare