FrågaAVTALSRÄTTAvtal15/10/2023

Självständig fullmakt – Vad gäller när fullmäktige överskridit sin befogenhet?

gällande självstädig fullmakt. Jag har gett skriftligt fullmakt till en vän att köpa en cykel till mig. Det framgår inte vilken cykel eller för vilken summa. Dock har jag muntligt sagt att den inte ska få kosta mer än 2 tusen. Nu har min vän köpt en cykel till mig enligt fullmakten men för 2.5 tusen. Där undrar jag är köpet bindande? Måste jag köpa den? eller har jag rätt att lämna tillbaka och kräva mina pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! För att besvara din fråga blir lagen (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (hädanefter "avtalslagen") aktuell att beakta.

En självständig fullmakt kännetecknat av att rättshandlingen är riktad mot tredje man (köparen). Detta ska jämföras med en osjälvständig fullmakt som istället är riktad mot fullmäktige (vilket i detta fall skulle var mot din vän). Avgörande för huruvida den skriftliga fullmakten är att se som självständig eller osjälvständig beror då på vem fullmakten riktats emot. Nedan kommer jag att utgå från att den skriftliga fullmakten uppfyller kraven för att utgöra en självständig fullmakt.

Vid självständiga fullmakter skiljer man mellan fullmäktigens behörighet och fullmäktigens befogenhet. Behörigheten bestäms baserat på det som kommunicerats med tredje man vilket i detta fall skulle innebära att behörigheten bestäms av vad som framgått i den skriftliga fullmakten. Befogenheten bestäms istället baserat på vad som kommunicerats till den fullmäktige, detta innebär då att de muntliga uppgifterna som du lämnat till din vän, men som inte framgått i den skriftliga fullmakten, avgör gränserna för befogenheten. I samband med att din vän sålt din cykel har han då handlat inom gränserna för behörigheten (enligt den skriftliga fullmakten får din vän sälja cykeln) men utanför befogenheten eftersom din vän sålt cykeln för mer än vad ni internt kommit överens om. Det framgår då av 11 § 1 st avtalslagen att avtalet inte blir bindande om köparen insett eller borde insett att din vän överskridit sin befogenhet. Motsatsvis blir alltså avtalet bindande om köparen varken insett eller borde insett att din vän överskridit sin befogenhet. I det fallet som du beskriver får, om inte några särskilda omständigheter skulle tala emot det, anses ligga närmast till hands att köparen inte hade någon anledning att misstänka att din vän handlat utanför sin befogenhet. Enligt min mening får nämligen 2500 kr ses som ett rimligt pris för en cykel. Av detta följer att avtalet blir bindande.

Med detta sagt hoppas jag att mitt svar har varit till hjälp! Om det kvarstår några frågor är du självklart välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Hugo ClemedtsonRådgivare