Sexuellt ofredande att ta på en äldre flickas bröst

Hej!

En pappa tar på sin 12-åriga dotters bröst.

Räknas detta som ofredande och vad är straffet?

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga! Min första tanke är att detta skulle klassas som ett sexuellt ofredande enligt 6 kap. 10 § brottsbalken. Jag utgår då ifrån att pappan har tagit på dotterns bröst på ett sätt som har sexuell prägel, exempelvis inte för att hon bett honom känna efter en knöl i bröstet eller kolla på en hudförändring eller annat dylikt medicinskt syfte. Det avgörande för om det kan ses som ett sexuellt ofredande är om det objektivt sett kan antas att pappan har upplevt det som en sexuell handling, inte vad dottern själv haft för inställning eller hur pappan faktiskt känt i ögonblicket. Det kan också ha betydelse för rubriceringen om beröringen skett utanpå eller innanför kläderna. Sammantaget kan jag inte med säkerhet bedöma om det skulle räknas som ett sexuellt ofredande eller inte, men det är en trolig rubricering. Straffet för brottet är böter eller fängelse upp till två år, vilket beror på en rad olika omständigheter. Om pappan skulle bli dömd är det också något som man skulle kunna ta hänsyn till i en eventuell vårdnadstvist. Jag vet inte vad du har för relation till dottern eller så mycket om fallet i sig, men om du utifrån mitt svar tror att det skulle kunna röra sig om ett sexuellt ofredande råder jag dig att kontakta socialtjänsten och polisen. När det kommer till sexualbrott har det ena ibland en tendens att leda till det andra, och om den här tjejen på något sätt blir utsatt av sin pappa är det omgivningens skyldighet att sätta stopp innan det går längre.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga och att du går vidare med detta! Du är välkommen att kontakta oss igen med ytterligare frågor.

Med vänliga hälsningar,

Paulina AsplundRådgivare