FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt28/03/2022

Sexistiskt urval av reklam

Kan man stämma Youtube för sexism?

Kort och gott så är frågan som så. Bakgrunden är att jag är en kvinna på 32 år och har de senaste 5 åren pepprats med riktade reklamer för "clear-blue", "pampers" allt som heter baby lycka. Antar att det är för att jag är kvinna och i den åldern jag är i. Men som kvinna som har gått igenom trauma, och har problem med relationer och i detta 5 års spannet fått en sorts cancer i livmodern som riskerar komma tillbaka så till pass att jag genomgått ett antal operationer, och kanske inte ens kan få barn längre, med en potentiell hysterktomi på den närmaste horisonten så vill jag inte att (minst) var 10:e reklam på youtube ska vara om att få barn och skapa familj. Som om det är det enda kvinnor är bra för.

Tja det är väl frågan. För vid det här laget känns det faktiskt som om YouTube mobbar mig med vad "vanliga" kvinnor ska uppleva eller bör ha upplevt vid det här laget. Och jag behöver inte det i mitt liv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Så som jag förstår din fråga undrar du om du kan stämma YouTube för att de visar dig riktad reklam. För att man ska kunna stämma någon på pengar krävs antingen att någon gjort något av uppsåt eller oaktsamhet som lett till viss skada (detta regleras i skadeståndslagen, SkL), eller att någon brutit mot en lag som finns till för att skydda dig. En sådan lag finns och den heter diskrimineringslagen (DL).

Har YouTube skadat dig?

Du säger att YouTube, genom att visa dig dessa reklamer, har orsakat dig psykiskt lidande. För att YouTube ska behöva ersätta dig för denna skada måste du kunna visa att de, genom sitt oaktsamma beteende, orsakat ditt lidande (SkL 2 kap. 1 §). Jag förstår att det kan vara mycket jobbigt att se sådana reklamer när man befinner sig i din situation men det är helt omöjligt att en domstol skulle säga att YouTube gjort något oaktsamt när de visar dig dessa reklamer. Detta eftersom YouTube helt enkelt inte vet om vad du går igenom, och inte heller borde veta det, och därför inte kan sägas vara oaktsamma när de visar dig denna reklam. Vi kan därför inte använda skadeståndslagen för att ge dig skadestånd.

Förbudet mot diskriminering

Enligt DL 2 kap. 12 § får den som tillhandahåller varor eller tjänster inte göra detta på ett diskriminerande sätt. Ifall man bryter mot förbudet ska man betala ersättning till den som diskriminerats (DL 5 kap. 1 §).

Det finns två olika former av diskriminering; direkt och indirekt. Direkt diskriminering innebär att någon uttryckligen diskrimineras, t.ex. om någon skulle behöva betala mer för en produkt bara för att han eller hon är av visst kön eller kommer från ett visst land. Indirekt diskriminering innebär att man genom att tillämpa ett visst kriterium, som verkar neutralt, diskriminerar en viss grupp. Ett sådant exempel skulle kunna vara att en krog kräver att alla som vill komma in måste visa ett giltigt svenskt pass. Ett sådant kriterium verkar neutralt, eftersom man kräver samma sak av alla, men får den indirekta effekten att inga utlänningar kan komma in på den krogen, vilket är diskriminerande.

Ditt fall är närmast att hänföra till "indirekt diskriminering" då YouTube tillämpar ett kriterium, som verkar neutralt, men som just för dig leder till vissa besvär. Viktigt att ha i åtanke är att DL skyddar bara vissa grupper och beteendet man klandrar måste vara kränkande för gruppen i allmänhet. Måhända att YouTubes riktade reklamer förmedlar en, i dina ögon, förenklad bild av vad det är kvinnor är bra för, men jag har även här svårt att tro att en domstol skulle se detta som kränkande av kvinnor i allmänhet.

Sammanfattning

Jag har tyvärr mycket svårt att se att du skulle vinna någon framgång med att stämma YouTube för det du beskrivit men jag hoppas du har fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

William Nordstrand LarssonRådgivare